ellenkenny.reismee.nl

Wildlife tour in Kota Kinabatangan

Na ons Orang Utang bezoek, waren we 2,5 uur onderweg van Sepilok naar Kota Kinabatangan, de plaats waar onze tour zou plaatsvinden. Omdat het weer een kort nachtje was, hadden we gepland om nog wat in de bus verder te slapen. Maar spijtig genoeg is hier niets van in huis gekomen: de wegen liggen er op het 1ste zicht wel goed bij, maar het was zo'n hard gehobbel, dat we om de zoveel minuten een aantal centimeter omhoog schoten.

Geen goed plan dus om te slapen, dus dit hebben we maar opgegeven. We zagen dan onderweg wel de plaatselijke bevolking en hun woonomgeving. Als je zoiets ziet, dan begin je toch wel eens na te denken over al het comfort dat wij hebben. En dat wij dan nog durven te zagen over 'onnuttige' zaken, is in verhouding met deze mensen niet echt gegrond.
Houten hutten waarvan het dak dikwijls uit platen bestaat is het gemiddelde huis hier. Sommige hutten hebben wel een redelijke grootte, maar dikwijls woont hier dan ook een hele familie. Voor de rest is er hier natuurlijk veel natuur te zien, dus we hadden wel mooie uitzichten.

Na een tijdje stopte de bus en hebben we zeker een kilometer achteruit gereden. Het is eens een andere manier om vooruit te geraken

Wink
Dit kwam blijkbaar door de wegenwerken, want na een tijdje moesten we uitstappen omdat de bus niet verder kon en hier ook niet meer kon draaien. Toen bleek dat we met onze koffers door de werf moesten om tot bij een 2de busje te geraken, dat aan de andere kant van de werf op ons stond te wachten.

Het was dus weer een zicht om ons met onze koffers over de werf te zien sleuren, waarbij we dan ook nog eens over een bruggetje van 50cm breed moesten. Een heel gedoe, maar we geraakten toch bij de andere bus. Na nog een kleine busrit waren we aangekomen bij de Kinabatangan rivier.

Uiteindelijk konden we overstappen in een bootje, waarna we onze verblijfplaats bereikten. De hutten waren prachtig gelegen, langs de kant van de rivier en het domein zag er best gezellig uit. We hadden hier nog minder comfort verwacht dan onze overnachting in Bako National Park, maar de hut en de badkamer was superproper. Het was wel erg klein, maar zolang het maar proper is, dan is het voor ons goed.

Het water van de douche en van het toilet werd zelfs op voorhand gekookt waardoor we dus dit keer geen bruin water hadden (en dit is toch altijd iets fijner

Wink
De bedoeling van deze touroperators is om mensen te laten kennis maken met alle dieren die langs de rivier en in het wild in de jungle leven. Alles gebeurt op een veilige manier en je wordt hier begeleidt door een gids, wat toch altijd voor een veiliger gevoel zorgt.
Omdat er tegen valavond en 's ochtends vroeg veel wildlife te spotten is langs de zijkant van de rivier, was onze eerste uitstap hier een cruise met een klein bootje op de rivier.

Na een tijdje zagen we verschillende apenfamilies zitten en het was tof om dit eens van dichtbij in het wild te zien. We zagen de makaken, de langstaartmakaken, de Proboscis apen (langneusapen) en de zilverrugapen. Een heleboel beestjes dus, en het was leuk om te zien hoe hun dagelijkse leven er uitziet en wat hun bezigheden zijn.

Plots zag onze gids 2 ogen van een krokodil boven het water uitsteken

Surprised
. Dit hebben we zelf ook nog gezien, maar ze dook ontzettend snel onder, waardoor we dit niet hebben kunnen fotograferen. Het is alleszins wel een raar gevoel om te weten dat je in water vaart, waar er krokodillen zitten. Maar goed dat ze zo schuchter zijn en dat ze snel weg zijn
Wink

Toen we terug bij de lodge waren, stond het avondeten al klaar. Hierna was er nog een 'nightwalk' door de jungle, dus we werden hier alleszins goed bezig gehouden.
Er werd ons aanbevolen om laarzen te huren omdat we af en toe door wat modder moesten. Dat 'af en toe modder' werd dus in werkelijkheid 'ontzettend veel modder' en soms zakten we wel tot 40 cm diep. De laarzen waren dus net hoog genoeg. Onze nachtwandeling in de vorige jungle was dus maar een klein voorproefje op wat het hier was.
Hier zagen we wel nog een paar heel mooie vogels en de Civet Cat. Het was een geluk om deze Civet Cat te zien, omdat men deze niet zo vaak tegen komt.

De volgende ochtend zaten we om 06u opnieuw in een bootje, omdat we terug een tocht op de rivier gingen maken. Hier waren we getuigen van een heuse apenruzie tussen 2 apensoorten en dit was best indrukwekkend om te zien.

Het was hier alleszins de moeite om alles van dichtbij mee te maken! Na deze tour werden we terug naar de stad Sepilok gebracht, omdat we hier nog een bezoek aan het Discovery Rainforest Centre zouden brengen, vooraleer we naar de luchthaven zouden gaan om terug naar Kuala Lumpur te vliegen.

Tante Nancy Nonkel Walter en Cathérine

Hallo daar

Het verlof van jullie is bijna ten einde klaar om er terug in te vliegen ?
We hebben jullie wat gevolgd en het ziet er allemaal fantastisch uit weeral een ervaring om nooit te vergeten he.
Geniet er nog van en goed thuis!!!!

Groetjes van ons allemaal

Ellen & Kenny

Hoi jullie allemaal,

ja inderdaad, we zijn 2 uur geleden geland in Parijs en gaan straks met de Thalys naar huis.
Het was inderdaad allemaal fantastisch en de laatste foto's zijn in aantocht ;-)!
Groetjes!