ellenkenny.reismee.nl

Brunei: een bezoek bij de Sultan en "droogkuis Kenny"

Onze vlucht naar Brunei was 1 van de eerste vluchten die dag. Dit was te merken aan de luchthaven waar we om 04u aankwamen: volledig donker en wij als enige mensen die daar rond liepen. Hoe dan ook, het was er akelig stil en dat is best een vreemd gevoel op een luchthaven

Undecided

Tegen de middag kwamen we aan in Bandar Seri Begawan, de hoofdstad van Brunei. Al snel werd het duidelijk dat Brunei niet echt het toerisme nodig heeft om een goede economie te hebben. Het merendeel van de bevolking werkt voor de Sultan, 1 van de rijkste mensen ter wereld die veel centjes verdient door de olie die in deze staat te vinden is. Verder voorziet hij volledig gratis onderwijs, gratis gezondheidszorg e.d. voor zijn bevolking.

Een toerist meer of minder daar die geld in het laatje brengt, is dus blijkbaar niet interessant voor deze bevolking. Omdat er amper voorzieningen zijn voor toeristen,zijn er hierdoorook niet veel toeristen in Brunei. Verder verplaatst iedereen zich in Brunei met de auto of met de bus. Fietsers of voetgangers zie je daar heel weinig, dus we liepen er zo goed als alleen over straat

Surprised
. Als je in een winkel komt, dan werd de winkelbediende zelfs zenuwachtig om een blanke te mogen helpen.

We hebben een moskee bezocht en de straten van de hoofdstad watverkend. Terwijl we op het domein van de moskee liepen, werden we van het terrein gefloten omdat het gebed begon. Heel knap om te zien hoe iedereen zich naar de moskee rept om te gaan bidden. De moskee zelf was gigantisch mooi en knap om te zien qua architectuur.

Voor de rest is Brunei niet echt interessant om meer dan 2 dagen te blijven. Een toeristenkantoor of een boekingskantoor voor uitstappen teboeken,was nergens te vinden. Zelfs een restaurant of café dat gericht is op toeristen zal je er niet vinden en doordathet lokale eten er niet echt proper uitzag aan de kraampjes, zijn we maar naar de supermarkt gegaan waar we ook boterhammen vonden en hebben we 's avonds gezellig op onzekamer gegeten (voor het eerst sinds een maand hebben wekippenwit tussen een boterham gegeten en dit smaakte ons geweldig!!)

De volgende dag hebben we eens goed uitgeslapen, want dit was ook al een tijdje niet meer mogelijk geweest. Verder zijn we nog de moskee van de sultan gaan bezoeken, wat echt prachtig was om te zien. Binnenmoesten we een zwarte cape aandoen enmocht je helaas geen foto's nemen, maar we kunnen jullie verzekeren dat al het marmer en het goud echt oogverblindend was. Toen we hier doorgingen, hingen er redelijk wat donkere wolken. We moesten een half uur te voet terug naar het hotel, maar het begon immens hard te regenen. Het schuilen onder een reeks bomen hield na een tijdje niets meer uit, waardoor we door de gietende regen verder moesten.

Onze kleren waren tot op ons onderbroek zeiknat en de receptionist van het hotel begon al goed te lachtentoen we binnenkwamen. Gelukkig heeft Kenny alles met de haardroger nog droog kunnen krijgen, omdat we de volgende dag weer het vliegtuig op moesten.

(Leuk weetje: in de vertrekhal van de luchthaven zagen we bij vertrek het toeristenkantoor van Brunei. Heel logisch weeral om hier een toeristenkantoor te zetten

Wink

Onze volgende stop: Kota Kinabalu in Borneo!