ellenkenny.reismee.nl

Kuching: Bako National Park

Vanaf we waren ingechecked, kregen we een plannetje van de jungle waar je bepaalde wandelroutes kon volgen. Hier konden we al kennis maken met de 1ste apensoort: de makaken. En deze zijn niet echt onze beste vrienden omdat ze tot bij de cafetaria buiten sluipen en dan razendsnel je rugzak, zonnebrillen of eten meegritsen. Wij maar goed op onze rugzakken letten, maar dit was buiten de makaak gerekend. Voor we het goed en wel beseften had hij razendsnel Ellen haar pakje chips uit de rugzak gegritst, dus dit waren we al kwijt.

Uiteindelijk konden we in onze hut inchecken en toen we wilden vertrekken begon het te regenen. We hadden al gehoord dat het hier echt hard zou kunnen regenen, dus wij hadden een poncho meegenomen en we voelden ons al iets minder belachelijk omdat iedereen hier zo rondliep.

Onderweg in de jungle zagen we een zwijn passeren en merkten we de 1ste neusapen op . Het is een ongelooflijke ervaring om deze beesten in het wild te zien. Gelukkig konden we niet verloren lopen, omdat de routes wel duidelijk waren aangegeven.
De vochtigheid was hier echt immens, waardoor het onzettend heet was onder de bomen. De poncho is ook niet echt een plezier om aan te hebben, omdat al je lichaamswarmte onder de plastic blijft hangen en dat de plastic ook aan je lijf begint te plakken. Maar als je deze niet aandoet ben je echt door en door nat. En aangezien hier niets goed kan drogen, hielden we hem liever maar aan. We passeerden ondertussen ook de 1ste mangrovegebieden, die prachtig waren om te zien.

Af en toe sprong er een aap van tak tot tak en het is adembenemend om een hele familie apen bezig te zien in hun dagelijkse activiteiten.
's Avonds konden we deelnemen aan een avondwandeling onder begeleiding. Dit lieten we niet aan onze neus voorbijgaan natuurlijk

Laughing
. Omdat we rond 3u waren opgestaan waren we tegen de late namiddag toch redelijk moe. We zijn dan nog maar even een dutje gaan doen in onze stinkende hut, omdat het wandelen hier redelijk vermoeiend was en er nog een avondwandeling te doen was.

Tijdens de avondwandeling zagen we een slang,kikkers, schorpioenen en een kei mooi vogeltje dat enkel 's nachts te zien is. In het begin van de wandeling was een soort van weggetje tussen de bomen aangelegd en dit was toch wel handig. Het was toch wel een speciale ervaring om 's nachts in de jungle te lopen en om allerlei beesten te horen dat je niet kan zien.

Uiteindelijk kropen we redelijk moe ons bedje in. Omdat het er zo vochtig is, stonk de hut echt naar vochtigheid. We wisten dat het 'basic accommodatie' zou zijn met bruin water, dus het was even 'mentale knop' omzetten.

De volgende ochtend hebben we een bootje kunnen delen met een ander koppel dat ook vertrok, waarna we met de bus terug vertrokken naar ons hotel: het Pullman hotel, een 5-sterren hotel dat we aan een superprijs hadden kunnen boeken. En als je zo vuil van de jungle komt, dan doet het ongelooflijk deugd om in zo'n hotel terecht te komen. We vielen hier wel wat uit de toon met onze vuile schoenen en stinkende kleren, dus we zijn ons maar eerst gaan wassen

Wink
Onze kamer voldeed echt aan alle luxe van een 5-sterren hotel. We hebben hier dan ook intens genoten van alle luxe en als je u zo vuil voelt, dan doet het ontzettend deugd om terug proper te zijn!

Voor de rest heeft de stad Kuching niet heel veel te bieden buiten een aantal shoppingmalls. Vanaf we genoten hadden van het zwembad, hebben we er een shoppingmiddagje van gemaakt. Alles is hier ontzettend goedkoop, waardoor het helemaal leuk wordt (en gevaarlijk voor de portemonnee

Undecided

Op straat werden we aangesproken door een aantal mensen die met ons op de foto wilden. Heel grappig, omdat ze door het dolle heen waren dat ze met blanken op de foto konden. Hierna bleven de fototoestellen toestromen, waardoor we toch een tijdje hebben staan poseren met een aantal mensen.
Het werd een kort nachtje, omdat we de volgende dag terug om 03u moesten opstaan om naar onze volgende bestemming te vliegen: Brunei!